TUO Lounge yhteisöllisyyden keskipisteenä

Three people in an animated picture holding iPads and large puzzle pieces in their hands.
Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta TUO avasi TUO Loungen entisen jäsenpalvelupisteen tilalle kampuksen opiskelijaravintolan läheisyyteen. Aiemmin muutaman tunnin viikossa auki ollut jäsenpalvelupiste uudistettiin viihtyisäksi ja yhteisölliseksi tilaksi. Alla TUO:n tuutoroinnin, kulttuurin ja hallinnon asiantuntija Kia Karnen blogikirjoitus.

Pandemian aikana aloittaneille opiskelijoille opiskeluarjen normit ovat aivan erilaiset kuin sitä ennen aloittaneilla, mikä vaikuttaa uusiin opiskelijoihin ja heidän kokemukseensa opintojen aloittamisesta ja opintoihin liittyvistä palveluista pitkävaikutteisesti esimerkiksi tuutoroinnin kautta. Jopa tunnistettavalla opiskelijakunnalla, jonka toiminta on lähellä opiskelijaa, on ongelmia opiskelijoiden tavoittamisessa ja yhteisöllisyyden saavuttamisessa. Samoin opiskelija saattaa miettiä, keneen voi olla yhteydessä ongelmatilanteissa.

Toimme alkusyksystä osan toimistotiloistamme avoimiksi kaikille opiskelijoille kaventaaksemme tätä kuilua. Avasimme TUO Loungen entisen jäsenpalvelupisteemme tilalle, keskeiselle paikalle kampuksen opiskelijaravintolan läheisyyteen. Aiemmin muutaman tunnin viikossa auki ollut jäsenpalvelupiste uudistettiin viihtyisäksi pysähdyspaikaksi ja yhteisölliseksi tilaksi.

TUO Loungessa työskentelee päivittäin kaksi jäsentä opiskelijakunnan henkilöstöstä tai hallituksesta, tuoden opiskelijakunnan toimintaa opiskelijoiden näkyville. Samalla toiminnasta tulee avoimempaa, tavoitettavampaa ja helpommin lähestyttävää. Lounge nostaa opiskelijoiden tietoutta siitä, mistä opiskelijakunnan tavoittaa.

TUO Loungesta jaksamista opiskeluarkeen

Lounge mahdollistaa pitkän koulupäivän tauottamisen tarjoamalla opiskelijoille esimerkiksi kahvia, erilaisia pelejä, kuten biljardi, pingis ja PlayStation 5. Näitä hyödyntämällä opiskelijoiden on mahdollista tuulettaa ajatuksiaan hetken aikaa, ja potentiaalisesti lisätä motivaatiota ja jaksamista loppupäivälle. Loungeen voi myös tulla vaan hengailemaan ja juttelemaan opiskelijakunnan toimijoiden sekä muiden tilassa aikaa viettävien kanssa. Tämä voi vähentää yksinäisyyden tunnetta. Olemme huomanneet Loungen avoimen ilmapiirin vaikutuksen jo hyvin nopealla aikataululla.

Lounge mahdollistaa paljon uudenlaisia aktiviteetteja, joita järjestäessä tiloja voivat hyödyntää opiskelijakunnan edustajien lisäksi opiskelijat itse. Lisäksi Loungea voi hyödyntää monipuolisena kampanja-alustana opiskelijakunnan omaan toimintaan. Erilaisten aktiviteettien avulla pystymme lisäämään kohtaamisia opiskelijoiden välillä sekä lisäämään yhteisöllistä tekemistä ja rakentamaan Loungesta tärkeää tilaa opiskelijan arkeen. Kokeiluja erilaisista aktiviteeteista tehtiin jo Loungen avajaisten aikana, jolloin järjestimme biljarditurnauksen sekä fifa/nhl -playstationturnauksen. Turnausten avulla saimme mukavaa yhteisöllisyyden tunnetta ja miellyttävää meininkiä tiloihimme ja havainnoimme, että tämän kaltaiselle yhteiselle tekemiselle on kysyntää. Mieliimme nousikin tulevaisuutta ajatellen jo lukuisia uusia aktiviteetti-ideoita, joita tilassa olisi mahdollista toteuttaa.

Loungen tarkoituksena on toimia kiintopisteenä opiskeluarjessa. Parhaimmillaan voimme rakentaa Loungesta yhteisön kohtaamispaikan, joka kokoaa yhteen jäsentemme lisäksi koko koulun.

Kirjoittaja:

Kia Karne, tuutoroinnin, kulttuurin ja hallinnon asiantuntija
Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta