Study Group -tuutorointi leviää ‘kulovalkean tavoin’

Ihmisiä yhdessä

Study Group -tuutorointia on pilotoitu usealla koulutusalalla

Opettajatuutorointia on lähdetty kehittämään Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) Study Group -tuutoroinnin suuntaan. Liikkeelle lähdettiin jo keväällä 2019 tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa verkossa opiskelevien ryhmien tuutoroinnissa. Positiivisten kokemusten rohkaisemina asiaa lähdettiin jatkokehittämään Ohjauksella hyvinvointia (OHJY) -hankkeessa. Tavoitteena on kouluttaa opettajatuutoreita Study Group -tuutorointiin sekä kehittää materiaalia opettajatuutoreiden ja opiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena on myös ottaa Study Group -tuutorointi käyttöön koko Oamkissa.

Study Group –tuutoroinnin pilotoinnissa on menossa kolmas lukukausi. Pilotteihin valittiin opintonsa aloittavia opiskelijaryhmiä. Syksyn 2021 pilottiryhmät (2 kpl) olivat lähiopetuksessa olevia päiväryhmiä informaatioteknologiasta ja liiketaloudesta. Koronan takia osa opetuksesta ja tuutoroinnista toteutettiin kuitenkin verkossa. Syksystä 2021 lähtien kaikki tietojenkäsittelyn aloittavat opiskelijaryhmät tuutoroidaan tällä menetelmällä. Kevään 2022 pilottiryhmät (4 kpl) olivat monimuotoryhmiä, osa ryhmistä opiskeli kokonaan verkossa. Mukaan saatiin myös Sosiaali- ja terveysalan opiskelijaryhmä. Syksyllä 2022 kaikki liiketalouden aloittavat opiskelijaryhmät (5kpl) osallistuivat pilottiin ja mukaan saatiin myös ensimmäinen ryhmä tanssin opiskelijoista.

kuvituskuva
Kuva 1 Study Group -tuutoroinnin pilotit Oamkissa

Study Group -tuutorointia kehitetään edelleen

Oamkissa Study Group -tuutoroinnin kanssa on päästy liikkeelle hyvin. Sekä opettajatuutoreiden että opiskelijoiden kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Lisää palautetta kerätään myös tämän syksyn piloteista. Erityisesti nyt kiinnitetään huomiota Study Group -tuutoroinnin kompastuskiviin. Kokemusten perusteella täydennetään vielä Study Group -tuutoroinnin käsikirjaa, joka on määrä julkaista keväällä 2023.

Study Group -toiminta ja -tuutorointi lisäävät opiskelijoiden sitoutumista opintoihin, helpottavat kavereiden löytämistä ja vähentävät täten yksinäisyyttä. Opiskelijat kokevat olevansa osa korkeakouluyhteisöä. Yhteisöllisyys taas lisää opiskelijoiden hyvinvointia. Täten opettajatuutoroinnin kehittämisessä ollaan hyvinkin OHJY-hankkeen tavoitteiden keskiössä.

Kokemusten kerääminen ja menetelmän kehittäminen siis jatkuvat vielä. Oamkissa on päästy jo hyvin liikkeelle. Hankkeen aikana koulutetaan vielä tammikuussa 2023 ja syksyllä 2023 aloittavien ryhmien opettajatuutoreita. Mukaan otetaan myös asiasta kiinnostuneita jatkavien ryhmien opettajatuutoreita, kuten tähänkin asti on otettu. Näin Study Group -tuutorointi leviää Oamkissa ‘kulovalkean tavoin’.

Kirjoittaja:

Sinikka Viinikka, lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu