Kun edistetään yhteisöllisyttä, edistetään opiskelijoiden hyvinvointia

Hyvinvoinnin peruspalikat ovat meille monesta yhteydestä tuttuja: syö terveellisesti ja säännöllisesti, nuku ja lepää riittävästi ja liiku sopivasti! Aina ei tule ajatelleeksi, että tarvitsemme myös muita ihmisiä voidaksemme hyvin. Kukaan ei lopulta pärjää yksin.

Yksinäisyydellä on monia haitallisia vaikutuksia opiskeluun. Yksinäisyys haittaa tutkitusti opintoihin kiinnittymistä ja opintojen sujumista, se lisää opintojen keskeyttämisriskiä sekä vähentää tulevaisuuden uskoa. Haitalliset vaikutukset eivät jää vain opiskeluun, vaan yksinäisyys vaikuttaa koko hyvinvointiimme. Yksinäisyys huonontaa tutkitusti myös omaa koettua terveydentilaa sekä lisää riskiä masennukseen ja uupumuksen.

Kokemus kuulumisesta opiskeluyhteisöön on tärkeää

Kokemus yhteisöön kuulumisesta suojaa yksinäisyyden tunteelta, jos yksinäisyys johtuu sosiaalisten suhteiden puutteesta ja täyttymättömästä tarpeesta kuulua ryhmään. Kaikkea yksinäisyyttä yhteisöllisyys ei voi poistaa; yksinäisyys voi myös olla tunnetta siitä, ettei koe ketään ihmistä läheiseksi ja tärkeäksi, vaikka ympärillä olisikin porukkaa.

Yhteisöllisyys antaa kuitenkin kokemuksen, että kuulun johonkin – porukkaamme, jossa voimme jakaa yhteisiä kiinnostuksen kohteita, tavoitteita ja ehkäpä unelmiakin. Opiskelijan ammatillinen identiteetti, tavoitteet ja näkymät opintojen jälkeisestä työelämästä kypsyvät vähitellen opintojen aikana. Identiteetti kehittyy niin lukemalla kuin tekemällä, mutta myös keskusteluissa ja pohdinnoissa muiden oman alan ja vuosikurssin opiskelijoiden kanssa.  ”Meidän porukassa” voin keskustella itseäni pohdituttavista teorioista ja menetelmistä, työskennellä yhdessä ja parhaimmillaan antaa ja saada apua.

Etäopiskelu luo haasteita yhteisöllisyyteen

Yhteisöllisyyden puutteesta ja yksinäisyydestä voi kärsiä kuka opiskelija hyvänsä, mutta erityisesti etäopiskelu luo yhteisöllisyyden muodostumiseen lisähaasteita. Korona-ajan haitallisesta vaikutuksesta yhteisöllisyydelle ja hyvinvoinnille on runsaasti tietoa. Etäopiskelu on ollut kuitenkin arkea monille opiskelijoille jo ennen koronaepidemiaa ja tulee varmasti olemaan sitä myös epidemian jälkeen. Etäopiskelu koskettaa jatkuvasti yhä monimuotoisempaa opiskelijoiden yhteisöä ja erilaisia tilanteita:

• perheellisiä opiskelijoita
  • työssäkäyviä opiskelijoita
  • opiskelijoita, joille sosiaaliset tilanteet tai ihmismassat ovat haastavia
  • avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita
  • opiskelijoita, jotka asuvat eri paikkakunnalla​ kuin oppilaitos
  • opiskelijoita, joiden koulutusohjelmalla ei ole omaa kampusta jne.

Tuutoreiden työn tärkeyttä ei turhaan korosteta: monen opiskelijan ensimmäiset kontaktit opiskeluun ja opiskeluyhteisöön muodostuvat tuutoriryhmän kautta. Vaikka tarpeet yhteisöllisyydelle ovat erilaisia – osa uusista opiskelijoista kaipaa ehkä vain paria kontaktia, joilta kysyä opintoihin liittyviä asioita, kun toisille on tärkeää nimenomaan oma opiskelijaporukka, jonka kanssa hengailla enemmänkin – tuutoriryhmään kuuluminen on ensimmäinen askel opiskeluyhteisöön kuulumisessa​.

Osana OHJY-hanketta tuotetaan verkkotuutoroinnnin koulutusmateriaaleja, joissa käsitellään yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Koulutuspaketeilla halutaan vahvistaa entisestään tuutoreiden tärkeää työtä etäopiskelijoiden yhteisöllisyyden rakentamisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Päivi Kohta, koulutustoiminnan asiantuntija, Nyyti ry
Kuvien lähde: Stocksnap

Tietoa blogista:

Korkeakoulu tukee -blogisarjassa julkaistaan kuukausittain hankkeen toteuttajien kirjoituksia opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen liittyvistä teemoista. Blogeja kirjoittaa kaikkien 11 toteuttajaorganisaation hankehenkilöstö ja opiskelijat.